ELECTRIC, TOT UW DIENST SINDS 1883
Na een goed jaar 2021 zal 2022 het jaar worden van veel veranderingen bij Electric. Sinds 1 januari heeft Electric Lichtpunt Gent overgenomen, dat nu Lichtpunt by Electric is geworden, en volgende zomer zal Electric de Brusselse maatschappelijke zetel aan de Poincarélaan, waar het sinds 1923 gevestigd is, verlaten voor een gloednieuw passief gebouw van 5.000 m2 in de industriezone Nijvel-Noord.
Wij vroegen Alain De Vos, de huidige gedelegeerd bestuurder van Electric, om ons meer te vertellen over de oudste groothandel in elektrische materialen van België, die momenteel 8 verkooppunten heeft.
Wat is het DNA van Electric?
Een bedrijf kan de tand des tijds niet doorstaan als het geen waarden en visies heeft. Het is ook nodig zichzelf regelmatig in vraag te stellen. Onze waarden zijn eerlijkheid, transparantie en loyaliteit. Wij bouwen een vertrouwensrelatie op lange termijn op met onze klanten en leveranciers. Wij geloven in het belang van het uitwisselen en delen van informatie, kennis en ideeën met onze klanten. Daarvoor beschikken we over bekwaam en beschikbaar personeel dat altijd op zoek is naar oplossingen voor de problemen van onze klanten.
Waar bent u het meest trots op?
Ik ben er trots op aan het roer te staan van een bedrijf dat in 2023 140 jaar wordt en nog veel mooie dagen voor zich heeft. Ik ben in 1988 bij Electric begonnen om mijn vader op te volgen die op zijn beurt zijn vader had opgevolgd. Dus ik ben al 34 jaar met passie betrokken. Ik ben erg blij dat ook de vierde generatie bij het bedrijf betrokken is.
Welk effect had de Covid-crisis?
Wij hebben veel geluk gehad, want wij hoefden niet te sluiten en een groot deel van ons personeel heeft professioneel en efficiënt gereageerd. Onze klanten hebben dus vanaf de eerste dag op ons en onze service kunnen rekenen. We stelden ons vragen bij ons model en het is zeer efficiënt gebleken.
Waarom legt u vaak de nadruk op het familiale karakter van Electric?
Omdat wij een familiebedrijf zijn, staan wij dichter bij onze werknemers, zijn wij flexibeler. Bovendien zijn wij ook niet al te zeer op winst gericht. Wij garanderen liever de continuïteit van de onderneming in België dan hoge inkomsten voor onze aandeelhouders. Wij zijn alleen verantwoording verschuldigd aan onze familieleden. Daardoor kunnen wij anders en op een meer ecologisch verantwoorde en duurzame manier investeren. Vier jaar geleden hebben we 200 zonnepanelen geplaatst op onze gebouwen aan de Poincarélaan en een elektrische Smart en scooter aangekocht voor leveringen in het centrum. Gedurende een bepaalde tijd waren we de grootste producent van zonne-energie in het centrum van Brussel.
Electric Strepy en Tienen hebben ook zonnepanelen en elektrische laadpalen. Het is jammer dat de plaatsing van panelen dusdanig gereglementeerd is, vooral met de ontwikkeling van elektrische batterijen, zouden we het steken van elektriciteit op het net sterk kunnen verminderen.
Waarom heeft u Lichtpunt Gent overgenomen?
Wanneer een kans zich voordoet, moet je die grijpen. Dankzij deze investering kunnen we groeien en diversifiëren. Wij hebben een team van top verlichtingsprofessionals geïntegreerd die ons in staat zullen stellen een bredere service aan onze klanten aan te bieden.
Na 100 jaar aan de Poincarélaan, gaat u verhuizen. Hoe voelt u zich daarbij?
Ik kan niet verbergen dat het mijn hart breekt, maar wetende dat de gebouwen een school zullen worden, met een afdeling technisch onderwijs, is een opluchting. Objectief gezien is de wereld aan het veranderen, de stad is aan het veranderen, en een logistiek centrum in de stad is niet langer zinvol met de vele huidige en toekomstige verkeersbeperkingen. Verhuizen naar een industriezone, naar een gebouw dat door en voor ons is ontworpen, zal ons in staat stellen onze logistiek efficiënter aan te pakken, met name voor de levering van internetbestellingen. Mijn grootvader wilde dat de verkooppunten van Electric dichtbij de spoorwegstations zouden liggen, omdat in zijn tijd goederen hoofdzakelijk per trein werden geleverd. Nu is het allemaal via de weg en we passen ons aan maar we behouden nog zoveel mogelijk winkels in het centrum zodat klanten niet te veel tijd verliezen met bevoorradingen.
Voorziet u andere uitdagingen voor 2022?
Langere levertijden en soms onvolledige informatie van leveranciers zijn een groot probleem. We zullen moeten jongleren met de informatie en de goederen die geleverd zullen worden. Het zal aan ons zijn om onze klanten alternatieven aan te bieden. Ik heb vertrouwen in de capaciteiten van onze teams om deze moeilijkheden aan te pakken. Wij zullen onze MyElectric e-shop uitbreiden met levering de volgende dag, hetzij in onze winkels in pakketten op naam van de klant voor snelle afhaling, hetzij in afhaalpunten naar keuze van onze klanten. Het zal ook gemakkelijk zijn om goederen rechtstreeks af te halen in het magazijn van Nijvel Noord, dat op een steenworp van de E19-autosnelweg ligt.
HEBT U ERGENS SPIJT VAN?
Toen de Oost-Europese landen in de jaren negentig opengingen, probeerde ik filialen op te richten in Slowakije en Roemenië. Dit waren interessante ervaringen, maar absoluut geen succes. De mentaliteit is er te verschillend. Electric Presov (Slowakije) bestaat nog steeds als een onafhankelijke entiteit, geleid door de persoon met wie ik het had opgericht. We houden incidenteel contact. In Roemenië is dit verdwenen.
EN WENSEN?
Ik zou willen dat Electric zich nog meer ontwikkelt in België. Het zou goed zijn nog meer mogelijkheden te krijgen zoals de aankoop van Lichtpunt Gent om zo winkels te hebben in regio's waar we nog niet aanwezig zijn.
Electric, de oudste groothandel in elektrische materialen in België, heeft momenteel 8 verkooppunten
BOULEVARD POINCARÉ 61
1070 ANDERLECHT
+3225210180
info@electric.be
www.electric.be

