WIT TIENDE JAAR OP RIJ DE POPULAIRSTE AUTOKLEUR

Axalta, wereldwijde leverancier van vloeibare en poedercoatings, heeft zijn 68e jaarlijkse wereldwijde autokleurpopulariteitsrapport uitgebracht. Daaruit blijkt dat autofabrikanten 81% van de voertuigen produceren in neutrale tinten wit (38%), zwart (19%), grijs (15%) en zilver (9%). Wit is de afgelopen drie jaar stabiel gebleven met 38% van de totale wereldmarkt en is reeds 10 jaar op rij de meest gekochte autokleur wereldwijd. Grijs steeg wereldwijd met twee procentpunten en staat op de hoogste plaats in 10 jaar. In veel markten is er bovendien een verschuiving merkbaar van zilver naar grijs, wat als moderner en luxueuzer wordt aanschouwd. Ten slotte houdt zwart jaar na jaar stand en blijft het een favoriet voor luxevoertuigen.
Het Axalta-rapport, dat sinds 1953 jaarlijks wordt gepubliceerd, is het langstlopende en meest uitgebreide kleurenverslag in de auto-industrie. Samengesteld en ontworpen door de wereldwijde kleurexperts van Axalta, biedt het rapport automotive OEM's fascinerende inzichten in consumentenvoorkeuren. Ze werken er hard aan om autokopers innovatieve kleurkeuzes te bieden die toonaangevend zijn op het gebied van design. Recente autotrends volgen de nieuwste huis-, mode- en producttrends op de voet, waaronder een voorkeur voor groenblauwe en groengele tinten. Ook opmerkelijk is de wereldwijde toename in het gebruik van grijs en de kleurnuances die deze kleuren tot leven brengen, zoals de toevoeging van fijne vlokeffecten of vleugjes van kleurrijke vlokken.
Bezoek voor meer informatie het jaarlijkse Wereldwijde autokleurpopulariteitsrapport en Kleurentrendrapport.
