Axalta informeert leden over de uitdagingen van de toekomst
Hoe kunnen carrosseriebedrijven zich voorbereiden op nieuwe trends?

De schadeherstelsector staat voor uitdagingen: autonoom rijden, complexere schades en autofabrikanten die aan een sneltempo vernieuwingen aan het koetswerk doorvoeren. Om voorbereid te zijn op deze tendenzen, nodigde Axalta Coating Systems, ontwikkelaar en producent van vloeibare en poederlakken, de leden van zijn loyalty netwerken - Five Star (Cromax), CUI (Spies Hecker) en Repanet (Standox) - uit op een Symposium. Stefan Van Geert, loyalty networks manager Axalta Coating Systems, verwelkomde drie gastsprekers. Matthew Wright, hoofd commerciële ontwikkeling van Thatcham Research, uit het Verenigd Koninkrijk, ziet in de toekomst twee factoren die het veilig en kostenbesparend wagenherstel uitdagen. Zo is er enerzijds de toenemende automatisering waardoor er minder ongevallen zullen plaatsvinden. Anderzijds vertalen hogere R&D-kosten zich in hogere wisselstukprijzen met meer druk op de herstelkosten tot gevolg. Hans De Cuyper, CEO van AG Insurance en voorzitter van Assuralia, schetste als verzekeraar een soortgelijk beeld. De mobiliteit zal volgens hem bepaald worden door een toenemende elektrificatie, carsharing, automatisering en geconnecteerde bestuurders. Paul Schoukens, manager technical operations van Mercedes-Benz Benelux en After Sales MBC, legde uit hoe Mercedes-Benz omgaat met de complexiteit van de autotechnologie. Zo zullen lichtgewicht koetswerken, hoogvolttechnologie en intelligente Drive Assistance Systemen een impact hebben op wagenherstel.