Symposium 'Innovatie en trends in het schadeherstel'
Het jaarlijkse ARN/Axalta-symposium was een groot succes
Ook dit jaar ging het symposium van Axalta's reparatienetwerk ARN door. Het thema? Innovatie en trends in het schadeherstel. Het werd een boeiende namiddag met uiteenlopende gastsprekers en onderwerpen voor een wereld in verandering.

Naar aanleiding van het thema was er eerst en vooral een interessante paneldiscussie tussen Erik Proost, head of Network Management Motor van AG Insurance, en Stefan Van Geert, manager strategic sales & networks & OEM/FLI bij Axalta. Concreet ging de discussie vooral over de stijgende energiekost, de aankomende indexatie van de uurlonen, maar ook het uurloon van de hersteller in het algemeen. Een van de leidvragen was of het nog werkbaar is om te werken met een uurtarief dat "alles" omvat.
Aan de discussie zijn er natuurlijk verschillende deelproblematieken die eigen zijn aan het hedendaagse schadeherstel: de bijkomende administratie, opleidingen voor het personeel enzovoort. De vraag was dan ook of het niet tijd was om de tegenwoordige eengemaakte, gezamenlijke post op te splitsen en naar huidige waarden te gaan vergoeden. Alle aanwezigen waren erg tevreden over de constructieve en open discussie die uit de vragen voortvloeide.
Een andere interessante presentatie kwam van Steven Saenen van Fabriek Kramiek. Hij zette vijf concrete tips uiteen om het vertrouwen van klanten te winnen de dag van vandaag. Steven Saenen focuste daarbij voornamelijk op de nieuwe mogelijkheden in communicatie, beleving en digitalisatie om nieuwe klanten aan te trekken, bestaande klanten aan te houden en futureproof te zijn.
Luc Fournier, directeur van de bedrijvigheden 'Pièces Issues de l'Économie Circulaire' bij Alliance Automotive, gaf vervolgens een interessante uiteenzetting over het gebruik van gerecycleerde auto-onderdelen in Europa. Daarbij besprak hij de verschillende stappen die de waarde bepalen van de gerecycleerde onderdelen bij Back2Car en gaf hij tips mee voor good practice.
Gauthier Chevallard, directeur bij Informex SA België & Luxemburg, deed ten slotte de toekomst van schadetaxatie uit de doeken. Daarvoor stelde hij de visuele intelligentie voor die Informex aanbiedt in de vorm van Solera. Solera is een platform waarmee klanten via foto's nagenoeg direct een schade-inschatting kunnen ontvangen.
Solera zou zorgen voor een grotere efficiëntie, een grote ontzorging en gemak voor de klant en een objectievere en uniforme ervaring voor herstellers. De app kan dankzij doorontwikkeling de schade aan aparte onderdelen steeds beter evalueren en zo een preciezere inschatting maken.
