naar top
Menu
Logo Print
Artikel - 05/01/2017

WAR FOR TALENT ZAL DE KOMENDE JAREN HARDER WORDEN

Studie accent construct werpt verhelderend licht op de arbeidsmarkt in de bouw

Een hecht, ervaren en goed opgeleid personeelsteam is een must voor elk bouwbedrijf dat vooruit wil. Alleen ondervinden heel wat zaakvoerders meer en meer moeite om hun openstaande vacatures ingevuld te krijgen. “De War For Talent in de sector is zo'n vijf jaar geleden losgebarsten, en elk jaar wordt de strijd harder en harder." Aan het woord is Silvia Pauli, General Manager van Accent Construct, een uitzendkantoor met specialisatie in de bouw. “Grote klanten zoals Heymans, Colas of de Willemen Groep zijn voortdurend op zoek naar meer dan honderd kandidaten. Ook bij kleinere aannemers echter zorgt het schrijnende tekort aan geschikt personeel het hele jaar door voor kopzorgen." Geen wonder dus dat Accent Construct sinds de start in 2007 een hoge vlucht heeft genomen. “We hebben ondertussen een netwerk van 55 kantoren en stellen zo'n 140 uitzendconsulenten te werk. Elk jaar helpen we ongeveer 5.000 mensen aan een vaste betrekking. Ons marktaandeel bedraagt daarmee zo'n 60%", aldus Pauli. Recent voerde Accent Construct een studie uit naar wat de verwachtingen zijn bij kandidaat-werknemers. Uit de resultaten kunnen we heel wat nuttige wijsheden trekken.

WAARVAN WORDT EEN WERKNEMER GELUKKIG?

“Het effect van een goed personeelsbeleid mag men niet onderschatten", stelt Silvia Pauli. “Om onze klanten te ondersteunen in het uitbouwen van een personeelsvriendelijke werkomgeving, hebben we een studie uitgevoerd naar wat nu eigenlijk de belangrijkste verwachtingen van de kandidaat-werknemers zijn. En in tegenstelling tot wat heel wat werkgevers denken, staat een royale verloning helemaal niet bovenaan het verlanglijstje!"

Zorg voor sfeer, fun en teamspirit

“Wat daarentegen wel primeert, en dat geldt zowel voor arbeiders als voor bedienden, is de beleving die het personeelslid ervaart tijdens de uitoefening van zijn job. Wie zijn collega's als vrienden kan beschouwen en wie zich goed voelt binnen de groep, is een gelukkige werknemer. Vooral bij jonge mensen zien we dat teamspirit prioriteit nummer één is. Een opvallend resultaat binnen de studie is dan ook dat een derde van de respondenten duidelijk aangeeft dat de werkomgeving belangrijker is dan de thuissituatie! Een slimme werkgever bewaakt om die reden dan ook de goede sfeer binnen het bedrijf. Laat problemen of onderlinge conflicten niet te lang aanslepen, maar breng de betrokkenen samen en praat het uit. Wees ook voorzichtig bij het samenstellen van de werfploegen. 'Never change a winning team' is niet alleen een evidentie binnen de sport, ook binnen het bedrijfsleven vormt het een te duchten principe. Stimuleer tot slot alle spontane initiatieven om ook buiten de werkuren als groep samen te zijn. Collega's die op vrijdagavond met zijn allen een pintje gaan drinken, leren elkaar zo op een meer ontspannen manier kennen."

Uw reputatie is belangrijk

“Ook de reputatie van het bedrijf en van zijn zaakvoerder kunnen de doorslag geven bij de uiteindelijke jobkeuze. Iedereen werkt graag voor een stabiele, succesvolle en gereputeerde firma die jaarlijks enkele topreferenties weet binnen te halen. Maar zelfs als u zaakvoerder bent van een bescheiden bedrijf dat mikt op standaard- projecten kunt u het verschil maken door goed leiderschap te tonen.

Geef bijvoorbeeld uw werknemers de tijd en de middelen om tot een kwalitatief eindresultaat te komen. Werknemers die individueel en collectief trots kunnen zijn op de realisaties van het bedrijf, blijven hun werkgever langer trouw."

Bied medewerkers een toekomstperspectief aan

“Wat minder merkbaar is bij arbeiders, maar des te meer bij bedienden, is het verlangen naar een toekomstperspectief. Uw beste medewerkers zijn hoogopgeleide 'white collar workers' die onderaan de ladder starten als arbeider of ploegbaas op de werf, en daarna doorgroeien naar meer verantwoordelijke functies als werfleider of projectleider. Heel wat zaakvoerders laten hun jong talent echter geen vuil werk opknappen, uit vrees dat ze als de bliksem naar een andere werkgever zullen overstappen. Onze studie wijst evenwel uit dat veel jonge mensen net positief staan tegenover een dergelijke aanpak, op voorwaarde dat het kadert binnen een 'career plan'. Wie samen met zijn 'young potentials' rond de tafel zit en een duidelijk beeld schetst van hoe hun rol binnen het bedrijf kan evolueren op middellange termijn, zal daar uiteindelijk rijkelijk de vruchten van plukken!"

Denk nooit dat loon zaligmakend is!

“Wat allemaal niet wil zeggen dat het loonpakket onbelangrijk zou zijn! Het aanbieden van een goede, correcte verloning is onontbeerlijk voor wie gemotiveerde werkkrachten voor langere tijd aan zich wil binden. Wat ik evenwel sterk wil benadrukken, is het feit dat het loon nooit de enige reden is waarom een werknemer het ene voor het andere bedrijf zou inruilen."