naar top
Menu
Logo Print
02/12/2019 - JAN DE NAEYER

KETELONDERHOUD IN SMALL, MEDIUM OF LARGE

Yves Malfroid (Eurinstal) vraagt doordachte aanpak vanuit verwarmingssector

Van groothandel tot installatiebedrijf met een duidelijke focus op onderhoud: dat is het traject dat Yves Malfroid de voorbije decennia aflegde. Met Eurinstal en een reeks uitgekiende contractformules houden Malfroid en zijn zoon vandaag tal van verwarmingsinstallaties in en rond Meise draaiende. En daar komen ze wel eens wat tegen. De zaakvoerder zit dan ook niet verlegen om een uitgesproken mening over het wel en wee van de Belgische verwarmingssector.

eurinstal
Yves Malfroid (rechts) en zijn zoon Kristof (links)

BEDRIJFSHISTORIEK

Gegroeid uit groothandel

eurinstalEurinstal ontstond als zusteronderneming van een kleine groothandel in Sint-Genesius-Rode. “Samen met twee anderen richtte ik in 1987 Eurintex op", begint Yves Malfroid zijn verhaal. “Al snel bleek dat heel wat klanten vragende partij waren om ook een goede installateur te pakken te krijgen. Daarom werd in 1996 met dezelfde mensen Eurinstal op­gericht, waarbij ik verantwoordelijk werd voor de supervisie van de werven."

“Aanvankelijk werkten we vooral met onderaannemers. Door veranderende wetgeving en de komst van de condensatieketels richtten de activiteiten van Eurinstal zich echter steeds meer op verwarming, met de bijhorende depannages en onderhouden van die toestellen. Gevolg daarvan was de afbouw van onze samenwerking met onderaannemers. Die leveren doorgaans mooi werk als het om nieuwe installaties gaat, maar hebben minder kaas gegeten van herstellingen. Bovendien geraakten we in de knoop met de planning. We waren immers geen meester van de planning van onze onderaannemers. Daarom beslisten we in 2012 om beide firma's volledig te scheiden en Eurinstal voornamelijk op onderhoud en herstellingen te richten."

Familiaal en kleinschalig

In eerste instantie deed Yves Malfroid alle herstellingen zelf, maar sinds 2014 wordt hij bijgestaan door zijn zoon. “Kristof ging eerst enkele jaren werken in een groot onderhoudsbedrijf. Hij stond er in voor herstellingen en onderhoud van verwarmingsinstallaties in de sociale woningbouw en leerde er zo het klappen van de zweep. Gevolg is dat we nu met twee ervaren technici zijn om onze klanten te bedienen. Ons klantenbestand bestaat vooral uit particulieren, scholen en bedrijven uit de streek rond Meise en Sint-Genesius-Rode. Doordat we ook ingeschakeld worden door familie of kennissen van bestaande klanten, installeren we ook al eens een nieuwe ketel, maar de klemtoon blijft toch liggen op onderhoud en herstelling."

Yves Malfroid is 55 en prijst zich gelukkig dat zijn zoon Kristof klaarstaat om Eurinstal op termijn over te nemen. “Ik moet hem er alleen nog van zien te overtuigen om ook de administratieve kant erbij te nemen", lacht hij. “Persoonlijk heb ik geen ambitie meer om nog te groeien of om met personeel te gaan werken. Dat zou in theorie perfect mogelijk zijn, maar dan zouden we effectief op elke vraag moeten ingaan. Nu zitten we in de luxepositie dat we zelf kunnen kiezen op welke vraag we al dan niet ingaan."

ONDERHOUD ALS CORE BUSINESS

Onderhoudscontract in S, M of L

De klanten van Malfroid kunnen kiezen uit specifieke onderhoudscontracten. “Eigenlijk is het heel simpel: we bieden aan onze klanten small-, medium- en large-onderhoudscontracten aan. De lichtste versie bestaat uit een - voor gasketels - tweejaarlijks onderhoud aan een forfaitprijs, zonder extra's."

eurinstal
“Het is niet steeds eenvoudig om alle finesses van elk merk te kennen, maar scholing vormt daar het antwoord"

“Meestal sluiten we echter een mediumcontract af. Dat bestaat uit een vaste tweejaarlijkse onderhoudsbeurt. Daarbij hoeft de klant niet zelf in de gaten te houden wanneer het tijd wordt voor een volgende onderhoud. Ons voordeel is dan weer dat we dergelijke interventies mooi kunnen plannen, zowel qua tijd als qua regio. Wie een dergelijk contract afsluit, krijgt van ons bovendien een tweede telefoonnummer waarop ze ons van 1 oktober tot 31 maart kunnen bereiken voor dringende interventies. Op dat nummer bieden we een avond- en weekendservice. Ofwel gaat mijn zoon, ofwel ikzelf dan zo snel mogelijk ter plaatse."

“Wie een large-contract afsluit, krijgt een korting op de materialen en hoeft geen werkuren voor bijkomende herstellingen of onderhoud meer te betalen. Specifiek op vraag van enkele klanten hebben we zelfs een XL-versie ontwikkeld, die een forfait omvat voor alles: onderhoud, herstelling, wisselstukken, werkuren, verplaatsingen, enzovoort. Zo'n XL-contract sluiten we wel enkel af voor installaties die we zelf plaatsten."

Opleiding is cruciaal

Eurinstal doet onderhoud en herstelling van alle merken verwarmingsinstallaties. “Uiteraard hebben we onze merkvoorkeuren en gelukkig konden we starten met een pakket klanten waar we ooit zelf de nieuwe installatie plaatsten. Zo'n grote variëteit is er dus ook weer niet. Komen we toch eens een exotisch merk tegen, dan hebben we de wisselstukken weliswaar niet voorhanden, maar kunnen die doorgaans wel op korte termijn geleverd worden."

“Het is niet steeds eenvoudig om alle finesses van elk merk te kennen, maar scholing vormt daar het antwoord. Gelukkig kon ik heel wat kennis meenemen vanuit mijn verleden uit de groothandel, maar we schrijven ons ook regelmatig in voor cursussen over nieuwigheden. En dan beperken we ons zeker niet tot de vaste en gekende merken."

Volgens Malfroid is het concept van een condensatieketel in ieder geval bij elk merk gelijkaardig. “In de afstelling kan er wel eens een verschil opduiken, maar de grote lijnen zijn overal identiek. Ik ben overigens niet te beschaamd om naar een leverancier te bellen als ik met bepaalde vragen zit. Lukt het dan nog steeds niet, dan durf ik dat de klant ook te vertellen en verwijs ik hem door naar de technische dienst van dat bepaald merk."

DUURZAME VERWARMING IS VERWARMING AANGEPAST AAN DE WONING

Warmtepomp is niet heiligmakend

eurinstal
"De Vlaamse Milieumaatschappij kan perfect een databank aanleggen met de adressen waarop onderhoud werd uitgevoerd en vooral: waar niet"

Het zijn echter niet alleen condensatieketels die Malfroid aantreft tijdens herstellings- of onderhoudswerkzaamheden. Ook warmtepompen komen steeds vaker voor. Al heeft de installateur daarover zijn twijfels. “Ik ben geen fan, laat dat duidelijk zijn. Warmtepompen zijn bijzonder moeilijk te gebruiken in bestaande woningen, maar worden wel overal aangeraden. Dat is verkeerd."

“Als ik naar mijn eigen woning kijk, zie ik een gebouw zonder vloerverwarming maar met radiatoren. Daar een warmtepomp op aansluiten is bijzonder inefficiënt. Wij hebben zonnepanelen liggen, maar die dekken ons dagelijks verbruik. We hebben geen overschot. Als we hier toch een warmtepomp zouden plaatsen, moeten we dure elektriciteit gaan bijkopen. En dat is dan ook weer niet de bedoeling. Voor wie geen zonnepanelen heeft, is de installatie van een warmtepomp al helemaal te gek."

“Ik kan u verschillende klanten opnoemen waarbij we de oorspronkelijke warmtepomp weg moesten halen en opnieuw vervangen door een condensatieketel wegens de elektriciteitsrekening. Een warmtepomp kan immers wel water op lage temperatuur opwekken, ideaal voor vloerverwarming. Maar als diezelfde warmtepomp ook moet instaan voor de productie van sanitair warm water, moet ze een beroep doen op een elektrische weerstand om bij te verwarmen. Die weerstanden van 3 tot wel 6 kW draaien soms enkele uren per dag, waardoor de factuur snel aandikt."

“In mijn ogen zijn warmtepompen dus enkel te verantwoorden bij nieuwbouwwoningen of ingrijpende renovatieprojecten wanneer vloerverwarming wordt geïnstalleerd, gekoppeld aan zonnepanelen die voldoende elektriciteit opwekken om ook aan de vraag van de warmtepomp te voldoen."

Biogas wordt de toekomst

Ook over welke richting de verwarmingsmarkt dan wel uit moet, heeft Malfroid een uit­gesproken mening. “Stookolie zal vroeg of laat verdwijnen," stelt hij, “dat staat vast. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat het volledige gasnet in de toekomst ongebruikt zal blijven. Heel wat woningen zijn momenteel voorzien van een gasaansluiting. Dus ik vermoed dat men in de toekomst sterker zal inzetten op de productie van biogassen. Zoals een ketel kan omgebouwd worden van propaan naar aardgas of omgekeerd, zal men in de toekomst ketels kunnen aanpassen om te draaien op biogas. Bovendien is de kostprijs van een condensatieketel aangesloten op een vloerverwarmingsnet stukken lager dan die van een warmtepomp. Je gaat toch geen 15.000 euro meer uitgeven voor een installatie die net hetzelfde doet als een goed­kopere? Een warmtepomp behoeft in theorie geen groot onderhoud maar van zodra er iets aan stuk gaat, zijn de vervangstukken ook een stuk duurder. Dat wordt vaak vergeten. Let wel, ik spreek hier enkel over verbouwingen. Bij nieuwbouwwoningen is het immers verplicht om een bepaald E-peil te halen, waardoor je vaak niet anders kan dan voor een warmtepomp gaan."

DOORN IN HET OOG

Gebrek aan controle

Sowieso is het niet allemaal rozengeur en maneschijn in de sector van herstellingen en onderhoud. Malfroid klaagt onder andere aan dat enkel de klanten die voldoen aan de verplichting om hun ketel tweejaarlijks te laten onderhouden, worden gecontroleerd. “Alle anderen glippen door de mazen van het net. En eigenlijk is dat niet nodig. Zoals in alle sectoren werken we volledig digitaal. Onze attesten gaan rechtstreeks naar onze klanten en onze server. Die zouden ook perfect naar de Vlaamse Milieumaatschappij kunnen gaan. Zij kunnen daar dan op hun beurt een databank van aanleggen, waarmee ze perfect kunnen achterhalen op welke adressen een onderhoud werd uitgevoerd en vooral waar niet. Nu worden onze attesten enkel gebruikt om steekproefgewijs een audit van het uit­gevoerde onderhoud te doen. Er wordt met andere woorden gecontroleerd of een onderhoud volgens de regels van de kunst is verlopen - wat op zich geen slechte zaak is - maar er wordt niet onderzocht wie geen onderhoud van zijn installatie liet uitvoeren, terwijl dat wel wettelijk verplicht is."

Hebberige energieleveranciers

Ook energieleveranciers die niet bij hun leest blijven, zijn een doorn in het oog van Yves Malfroid. “Koploper op dat vlak is Engie met zijn Boxx. Vaak worden die geplaatst door elektriciens, die uiteraard geen verwarmingsspecialisten zijn. We hebben met Eurinstal al vaak dergelijke Boxx'en weer moeten weghalen omdat ze op de verkeerde plaats op de printplaat werden aangesloten of omdat bepaalde instellingen werden gewijzigd. Daarnaast gaan veel installateurs ook contracten aan met energieleveranciers om bij hun klanten onderhoud op verwarmingsinstallaties te gaan doen. De prijzen die ze daarvoor krijgen, liggen echter zo laag dat voor dat geld geen deftig onderhoud mogelijk is en dus ook niet gebeurt. Er is dus nog veel werk aan de winkel."