naar top
Menu
Logo Print
14/09/2018 - LAURENCE BLONDEEL

FOCUS & STRATEGIE VAN ENERGIELEVERANCIERS

De energieleveranciers proberen elk op hun manier om klanten te helpen om efficiënter om te gaan met energie, nieuwe technologieën en de eigen energieproductie via hernieuwbare-energiebronnen.

Elektrische auto
Een klassieke wagen wordt vervangen door een elektrische wagen, ook dat is elektrificatie

FOCUS OP ENERGIEOPSLAG

Zo ligt de focus bij Cozie op dit moment op gas- en onderhoudscontracten. Wat begon als een start-up, is ondertussen uitgegroeid tot een scale-up. “De markt is er, de markt is matuur en we gaan ze mee transformeren. We beginnen bij gasketels, vervanging en onderhoud, en daarop gaan we voortbouwen om op termijn op warmtepompen en zonnepanelen te focussen. Hiervoor is ENGIE dus bepaalde overnames beginnen doen en heeft het Cozie opgericht”, stelt Fostier. ENGIE is met Sungevity reeds actief op vlak van zonnepanelen. Daarnaast is ook EV Box in handen van ENGIE, een bedrijf dat zich specialiseert in laadpalen voor elektrische wagens. Het grootste verschil met die twee is dat Cozie eigen installateurs heeft en niet moet rekenen op externe mankrachten voor installatie en onderhoud. “Laat het duidelijk zijn dat we ons proberen te focussen op alle opties en markten. Naar de toekomst toe houdt dat in dat we ons vooral zullen moeten focussen op opslag van energie, zowel op vlak van elektriciteit als van warmte. Wat daarbij opvalt, is dat het de constructeurs zijn die het initiatief nemen en niet de klanten. Zij willen ook vergroenen. Zo zie je, bv., in de auto-industrie de overgang naar hybrides en elektrische wagens of zie je op een bouwbeurs zo goed als geen gasketels meer”, gaat Fostier verder.

FORSE UITBREIDING DIENSTENPAKKETlaadpaal

EDF Luminus hanteert een gelijkaardige strategie om te bepalen op wat voor installateurs het zich moet focussen, en beschrijft die in enkele strategische punten. “Eerst en vooral willen we onze klanten helpen om minder te verbruiken met behulp van betere isolatie, efficiënte verlichting en slimme thermostaten. Ten tweede moet de nodige energie op een groene en lokale manier opgewekt en opgeslagen kunnen worden met behulp van zonnepanelen en batterijen. Vervolgens moeten we de klant efficiënte conversiesystemen aanbieden zoals warmtepompen. Ten slotte willen we de overige energie aanbieden vanuit duurzame productie, denk daarbij aan hydro- en windenergie. Dat alles omvat een langdurige transitie die zal leiden tot een volledig duurzame productie en consumptie”, verklaart De Bie. Ook bij EDF Luminus merken ze de conversie van de constructeurs op, zoals in de auto-industrie, en proberen ze daarop in te spelen. “Elektrische mobiliteit is groen, comfortabel en performant. Wij hebben ons dienstenpakket fors uitgebreid op dat vlak en voorzien de nodige uitbreiding in de komende jaren. Zowel het voorzien van de infrastructuur (zoals laadpalen) als de administratieve verrekening op de factuur zit in ons pakket voor zakelijke en privéklanten”, concludeert De Bie.

laadpaal 2AANBIEDEN GOEDKOPE & PROPERE KWH

Bij Lampiris proberen ze zich vooral te focussen op de wensen van de klant en willen ze de oplossingen bieden die zo nauw mogelijk aansluiten bij diens behoeften. “We moedigen geen standaardoplossingen aan. Iedere situatie is anders en de consument van vandaag is steeds meer op zoek naar 360°-energieoplossingen die tot een lagere factuur leiden. Een goedkoop en proper kWh aanbieden is voor ons dus de boodschap”, verduidelijkt Mondet. “Leveranciers wensen hun diensten te vervolledigen met complementaire producten om zo aan de vraag van de klant te voldoen en een totaaloplossing aan te kunnen bieden.”